Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Batterifråga?????
<<   1, 2
10003 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Med guds hjälp och en burk vaselin går allt
Nu har åket batteri på rätt ställe

Tack för alla tips, så jag viste var jag skulle börja leta.

Stockholm
Här sen Nov 2002

fuling skrev:
Med guds hjälp och en burk vaselin går allt
Nu har åket batteri på rätt ställe

Tack för alla tips, så jag viste var jag skulle börja leta.

Ett tips om du inte tänkt på det redan, en värmesköld mot grenrören är ett måste, annars får du problem! och nej, jag tror inte lindningen av grenrören är tillräckligt för att isolera.

"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Jimmy Consul
Umeå
Här sen Apr 2003

fuling-batteri.

Vad vart det för batteri, Fuling? och vikt? Inköpsställe och pris?
Förlåt om man är lite nyfiken.

0-100km/h? Ja, det borde den väl göra.
BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Fabrikat: Exide syns inte det på bilden?????
Typ: 54228 42Ah 190x130x220
Vikt: ingen aning, lättare än orginal.
Bland annat så säljs Exide av mekonomen.

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:

vad fick du betala? jag har hygglig rabatt på mekonomen.

Anders Bisting
Citera
Jimmy Consul
Umeå
Här sen Apr 2003

dude skrev:
fuling skrev:

vad fick du betala? jag har hygglig rabatt på mekonomen.

54228 kostar 710kr på Mekonomen ("verkstadsnetto" 610kr)
42Ah 290Ampere och väger 9,8kg. Nackdelen med det batteriet är att det har mindre poler än ett vanligt bilbatteri.

Det finns ett annat batteri av märket Exide som heter STS, minsta modellen av det väger 13,1kg, har 45Ah och 450A thumbs up ,har vanliga bilpoler och kostar 819kr på Mekonomen.

Frågan är hur mycket ström som behövs för att starta en 4-6cyl bil? 290A låter lite, ett vanligt standardbatteri har ca: 400-500A.

0-100km/h? Ja, det borde den väl göra.
BMW 2002Tii, Ford Consul och Scorpio.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Japp små poler så jag köpte samtidigt 2st nya polskor, eller vad f... det heter.
om batteriet räcker eller ej beror nog på hur lång fjäder man har i snurran. Min rot är rätt lätt startard så jag har inga problem.
Jag tror att det kan bli problem på vintern men då står bil inne, så det sk... jag i.
Läser man tidigare inlägg så konstaterade jag att det skulle funka med ett litet batteri.
Std är det 55-65Ah men, men då för vinter i norrland mm.
I styrenbaljan sitter batteriet i skuffen är är bara på 44Ah och har aldrig haft problem där häller. Knotan i plaståket har LÅNNNNG fjäder när den stått och 44Ah batteriet har räckt hitils.

På Åland
Här sen Jan 2005

räcker 21mm kabel?. 6 m borde bli 0,6 v spännings fall. eller ska man ta 30 mm och få 0,4 v spänningsfall.

Vargön
Här sen Feb 2003

Finns billig 30mm2 på Feltema, tror min kostade 295 kr för 6 meter.
Citera
TobiasRX
Ljungby
Här sen Aug 2003

Jag har tänkt sätta i ett 28AH batteri.

Undrar om det finns risk att generatorn överladdar batteriet eftersom det i normala fall laddar ett 60AH batteri?

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator
Trådstartare
Hmm el är inte riktigt min grej men laddingsreläet är spänningsberoende. Så generatorn lämnar bara amper om spänningen är för låg.
Någon lysmask kan nog svara bättre.

Ljungby
Här sen Aug 2003

har tagit reda på det själv, kommer inte ihåg allt killen han sa men det spelade iallafall ingen roll hur litet batteri man hade i.

Kör Mazda RX-7 -84
BMW 325i M-Sport -06
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Lyfter en gammal tråd...
Är det någon som har koll på "gräsklipparbatterier"?
Köpte ett litet lätt, smidigt och billigt 30Ah batteri på Biltema art.nr.80-2301 med mått 205x132x185. Frågan är om det pallar strömuttaget från en startmotor utan att spänningen doppar ner för mycket. Jag gissar att det är konstruerat för lägre effektuttag under längre tid och har rätt stort inre motstånd... Nån som har koll på batterier...?
Själv är jag skeptisk men tänkte prova, det kostar ju inte så mycket...

Biltema skrev:
SMF-batteri
Biltemas SMF batterier är helt täta och underhållsfria. De finns i en mängd olika utförande och modeller som passar till olika fritidsändamål, båt, husvagn, husbil, snöslungor, åkgräsklippare m.m. Batterierna bygger på kalcium/kalcium-teknologin, de har lång livslängd, de är underhållsfria samt försedda med en speciell typ av ventilation som minimerar risken för att ångor kan tränga ut. SMF-batterierna laddas på vanligt sätt och laddningen håller längre än i ett konventionellt batteri. Batterierna är dessutom försedda med inbyggd laddningsindikator som visar statusen. Höljet är av förstärkt polypropylen, försett med praktiskt bärhandtag och integrerat flamskydd. Ingen risk för syraläckage (max 45° lutning). Mycket stor hållbarhet mot vibrationer och slag. Batterierna finns endast som 12 V.

Rice and shine
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Jag har batterier från två slaktade starthjälp"boosters". 12 V och ca 15 Ah tror jag det är, kopplade paralellt så blir det 30 Ah. Vikt ca 9 kg för båda, mot 12-13 kilo för ett vanligt litet bilbatteri.
De klarar ett par startförsök, skulle tro att det är ungefär samma typ av batteri som du kollat på Lars.
Mina kostade gratis, fick dem av en polare som jobbade på Jula.

Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Har precis haft batteriproblem och löst det.
Hade ett Biltema MC-batteri 19A som inte orkade med (2 l, 11kg komp) gick att starta 1 till 2 ggr sen var det slut. Fick tag på ett Yuasa MC-batteri 21 A (350A CCA) som funkar hur bra som helst (Yuasa sitter som standard på alla japps hojar). väger ca 7 kg tror jag thumbs up

www.modsport.se
Citera
Arne Lindgren
Bålsta
Här sen Dec 2004

Vi hade ett Varley Gelbatteri för en tusing från Demon Tweeks i Lionne, en 1900 med 170 hk, funkade utmärkt med dubbla 16mm2-kablar från skuffen.
Men ett tips, eller faktiskt två.
Montera en handske för anslutning av starthjälpsbatteri, men inte på batteriet i skuffen, utan under huven, nära startmotorn, så påverkas inte starthjäpen av dom två huvudbrytarna på vägen bakåt.
Tips två, vrid inte av en huvudbrytare när ett hjälpbatteri är inkopplat på det sättet, varför känner du snart på lukten från motståndet som ska rädda laddrelät.

Batterifråga?????
<<   1, 2
10003 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande