Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5489 besök totalt |
Ser bra ut!
---- Jag har många ggr tänkt på att försäkringsbolagen borde arrangera förarkurser. En säkert lagd slalombana med både fart och knixar, ordentligt med instruktörer o banåkning. Som jag brukar tänka på motorvägen, hur många av de bilister jag har runt omkring mig har NÅGONSIN bromsat FULLT från 140kmh? ![]() _________________ ![]() |
||
Men man är motorsportförsäkrad när man är på banmöte, det är därför man har licens eller tecknar engångslicens (prova på). Detta görs på alla seriösa banträffar iaf. Sen att bilen inte omfattas är ju ännu en sak som kan vara bra att ta upp så kanske vissa kör lite försiktigare... ![]() _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
Var det inte Kenny som tyckte att om man inte klarade av att göra en kontrollerad handbromsvändning i över hundra så skulle man inte ha körkort? Vad behagligt tomt det skulle bli till och från jobbet varje dag. ![]() ![]() _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||
Själv har jag lite svårt för det här med blinkers hos nybörjare. Särskilt gäller detta när dom börjar blinka t ex inne i en högerböj och dom själva kommer att komma ut på nästa raka i yttern. Jag känner mig aldrig säker på om dom då blinkar "höger" för att dom vill släppa förbi mig på högersidan eller om dom har för avsikt att "ta sig dit själva". På Ringen så tycker jag att man har löst detta på ett förnuftigt sätt. Eftersom det inte handlar om tävling så ska långsammare fordon hålla till höger och släppa förbi på vänster, oavsätt "idealspåret", och precis som i vanlig trafik. Denna rutin sitter trots allt i ryggmärgen på "en vanlig bilförare". Min erfarenhet är att nybörjare blir väldigt stressade, trots att hastigheten inte behöver vara särskilt stor, bara av det faktum att dom befinner sig på bana och nu har en bil bakom sig. Samma förare hade inte ens stakat sig i sin mobiltelefonkonversation på en vanlig landsväg i dubbla hastigheten utan dom hade bara lugnt "hållt ut" och kanske samtidigt passa på att byta kanal på radion. _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||
Lite blandat:
Miataklubben har alltid pass för de som annars kanske inte vågar sig ut på banan; på de passen gäller minimiavstånd och INGA omkörningar. Jag körde själv ett sånt pass på Kinnekulle i somras (första besöket) för att få lite koll på banan innan jag körde fullt. Att alltid släppa förbi på samma sida känns inte bra, även om det funkar på Ringen; på Knutstorp t ex är det ju rätt naturligt att hålla vänster i början av rakan för att släppa förbi snabbare bilar. När jag inte blir omsläppt under varvet för att sen bli frånkörd på rakan så kör jag en sväng inom depån... Helljus stressar... men om ALLA är införstådda med att det används för att kvittera (d v s att man nu kör om efter att fått klartecken i form av blinkers) så borde det vara OK. _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||
Jag vill gärna inflika att blinkers ALLTID visar vart DIN bil tar vägen inte vart du vill att någon annan ska köra.. såväl på gatan som räserbanan
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||
I Alfaklubben har det varit ett stort problem med främst äldre farbröder som inte går åt sidan och låter snabbare bilar/förare köra om. Trots tillsägelser verkar det inte gå in i deras huvuden att de faktiskt sabbar för andra. Hur man ska hantera detta vet jag ej.
Jag ser indelning i grupper som central för att inte få alltför stora hastighetsskillnader och därmed omkörningar. I bl a Porsche- och Alfaklubben verkar detta fungera hyffsat. När jag kört med exempelvis Opelklubben så har det ibland varit skrämmande stor skillnad mellan olika ekipage. Min uppmaning till de klubbar som inte använder sig av gruppindelning är att börja med det. Ytterligare en fördel med gruppindelning är att man vet om när man ska ut på banan, istället för att använda det extremt värdelösa kösystem som många arrangörer nyttjar idag. _________________ ------------------------------------------------------- Daniel Lindgren |
||
Jag tror att det är svårare att tillämpa omkörning på vänstersidan endast på små knixiga banor. På anderstorp och gotland ring skulle det säkert funka. _________________ bmw bmwsson |
||
De funkar inte på bra på Ringen heller i praktiken. ![]() Men tanken är god eller nåt. ![]() |
||
Har en ytterliggare fundering om omkörning inför kurvor. Detta just pga att det finns alltid Schumachers ute på banan. Sist på Björkvik blev vi , ett antall bilar mer elller mindre rammande av en gubbe i en s60R under uppvärmningsvarven, mkt lustigt( han varnades men borde stängts av direkt). Under dagen var det mkt nära att smälla vilt och brett just för att olika förare trodde att man kan köra om hur som helt bara för att bilen är lite snabbare. Och mkt riktigt, när det återstod 5 minuter så lyckades 2 glada 964or klättra på varandra i vid samma inbromsning just pga missförstånd, schumacher och ehh abs'n kickade i så jag kunde inte bromsa.. Orkade inte lyssna på detta dravel och gick därifrån. Det jag vill säga med allt detta är tre saker.
1. Arrangören skall stänga av förare som ej följer reglarna, dvs pengarna är förbrukade. Detta pga av allas säkerhet. Alla förare måste bli informerade om detta muntligt och skriftligt. 2. Det skall vara totalt förbjudet att köra om vid inbromsningar, tex efter långa rakor. Detta pga att det just här som fartskillnaden är störst, bromsar kan gå sönder = livsfarligt. Föraren är fullt upptagen med att få ner bilen till en lämpligt hastighet inför nästa kurva( ganska många bromsar på sig) vilket kan leda till sidotorpederingar som inte är något bra. 3. Vill vi ha regler som försäkringsbolagen skall anta måste vi nog ha speciellt utbildad personal, någon typ av domare på varje möte som försäkringsbolagen litar på. Annars tror jag nog hela den ideen är ganska meningslöst. Detta var en kort reflektion från mig och mina år av banmöten hittills.. ![]() _________________ Joakim Adolfson |
||
Kan vi inte ta en grupp och sätta ihop ettt utkast till "Reglemente för Banmöten" där alla dessa åsikter sätts på pränt. Jag kan ta på mig att skriva ett "Skelett" dvs rubriker och struktur. Ett sådant reglemente borde t.ex. innehålla: - definitioner och syfte - banetik - organisation, t.ex. gruppindelningar, enhetliga flaggsignaler - undervisnings utformning (för 1:a gångare, följa john etc.) - "licens" efter genomförd "förstagångs utbildning" - Säkerhetsutrustning för förare - Säkerhetsorganisation organisatör - säkerhetsutrustning/utformning bilar etc. etc. om jag skriver ett sådant skelett hade det varit trevligt om vissa rävar här på rejsa, t.ex. Magnus, BTG, Anders hade fått varsitt kapitel att skriva ett utkast på. Sedan kan vi bolla detta på forumet och när vi är färdiga har vi ett underlag som man kan gå till både SBF, alla märkesklubbarna och försäkringsbolagen med. Vem är på??? Så fort jag har en bunke frivilliga sätter jag upp en grundstruktur som vi kan bolla innan folk kan börja skriva på enskilda "kapitel" _________________ Christian Merheim ![]() - There are places were only a racecar can take you - |
||
Låter som en bra idè!
![]() Jag börjar lite försiktigt... Definition o syfte Förarutbildning som ska leda till att man blir en säkrare förare samt att man ska lära känna sin bil i extrema situationer. Säkerhetsutrustning- Hjälm o bälte. Krav på bilen- Godkänd av SBP. Kontroll på plats- Tom bil, bra däck(mönster) fungerande bromsljus samt blinkers. Banetik Ingen tävling!!! Frörbjudet att bromsa sig förbi. Rena snygga omkörningar där banan till låter det (Följ instruktörers anvisningar). Visa med blinkers att du har uppfattat att bakomvarande vill om. Blinka åt det håll du "lägger" bilen. OSV _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
Låter bra, har några förslag eller förtydligar:
_________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Är inte helt 100 på vad Kunta menar men en MC-hjälm är väl generellt lite tyngre än en bilhjälm. På en MC sitter föraren inte fast, i bilen är det nästan bara nacken som fångar huvudet + hjälmens vikt? OT eller inte... Det är frågan... ![]() _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||
Jo ni är rätt ute. Vad man ser oftast är att folk har allt möjligt krafs på huvet ibland.
Jag satte frågetecken för det är inte många som har en sbf godkänd hjälm. Men det är precis så magnus skrev. Man kanske skall spalta vad som skall besiktas på bilen innan dom släpps ut på banan? _________________ //Kenth Wiklund Alfa 75 3.0 Potenziata #75 A4 Avant T |
||
Att bilen har fräsch bromsvätska tycker jag känns viktigare än att hjälmen är SBF godkännd. Hjälmen får vi hoppas väldigt få får nytta av men bromarna är i gott skick har både föraren och "medtrafikanter" nytta av. Bara en reflektion....
![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||
Mc-hjälm=pisksnärtskada=ont resten av ditt liv. Kanske inte så illa men om oturen är famme, så hjälper den tunga mc-hjälmen till rätt ordentligt. Tex en så simpel sak som ett kast vid konkörning kan orsaka att huvudet far iväg...Kanske det inte ä fel att annvända nack krage??? Sen finns det dom som kommer till träffar kvällen innan...och intar ett par öl eller ganska många...och ändå är dom ute på banan! I mitt tycke helt obegripligt! Ang dom regler som har kommit fram, så tycker jag att dom har annvänds på dom flesta banträffar jag har varit på men tyvärr kanske inte följs allt för väl! _________________ Pelle Persson |
||
Satt o funderade lite på det där med klädsel. Vist kan det hända att en bil fattar eld men hur vanligt är det?
Heltäckande kan ju vara bra för att skydda sig mot glassplitter. O då bör man ju tänka på dom bör vara i bomul. Detta med klädsel o matrial i dessa kan ju vara svårt för arrangörerna att kolla. O overal verkar ju lite väl ambitiöst!? eller? Tycker även att banträff är fel ord. Bör nog heta nått i stil med förarträning eller nått!? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 ![]() |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 5489 besök totalt |