Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Regler för omkörning på banmöten
<<   1, 2, 3   >>
5489 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare

Ser bra ut!

----

Jag har många ggr tänkt på att försäkringsbolagen borde arrangera förarkurser. En säkert lagd slalombana med både fart och knixar, ordentligt med instruktörer o banåkning.

Som jag brukar tänka på motorvägen, hur många av de bilister jag har runt omkring mig har NÅGONSIN bromsat FULLT från 140kmh?

_________________
Magnus Thomé
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19092



porschedriver skrev:

Det är faktiskt så att rent juridiskt så finns det tolkningsutrymme i lagen som skulle kunna innebära att nitiska tjänstemän faktiskt kan FÖRBJUDA BANMÖTEN. (Egentligen kräva motorsportförsäkring vid evenemangen). Regler enligt vad jag har föreslagit skulle nog hjälpa till att minska risken för det. (egentligen definitionen av vad ett banmöte är).


Men man är motorsportförsäkrad när man är på banmöte, det är därför man har licens eller tecknar engångslicens (prova på). Detta görs på alla seriösa banträffar iaf.

Sen att bilen inte omfattas är ju ännu en sak som kan vara bra att ta upp så kanske vissa kör lite försiktigare...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



Magnus Thomé skrev:
Ser bra ut!

----

Jag har många ggr tänkt på att försäkringsbolagen borde arrangera förarkurser. En säkert lagd slalombana med både fart och knixar, ordentligt med instruktörer o banåkning.

Som jag brukar tänka på motorvägen, hur många av de bilister jag har runt omkring mig har NÅGONSIN bromsat FULLT från 140kmh?

Var det inte Kenny som tyckte att om man inte klarade av att göra en kontrollerad handbromsvändning i över hundra så skulle man inte ha körkort?
Vad behagligt tomt det skulle bli till och från jobbet varje dag.

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
640k
Stockholm
Här sen Okt 2003
Inlägg: 282



Citat:
4. Om en bil kommit ikapp dig:
- SAKTA INTE NER plötsligt!
- BYT INTE ditt KÖRSPÅR plötsligt!
- VISA MED BLINKERS att du håller dig till kanten.
- FULLGASA INTE ut på raksträckorna utan håll igen tills bakomvarande kommer förbi.
- EN bil som kommer i kapp kör alltid SNABBARE än dig även om det inte känns så. DU bestämmer NÄR OCH VAR du släpper förbi honom men det är din skyldighet att släppa förbi honom så fort det är möjligt, t.ex. på nästa raksträcka!


Själv har jag lite svårt för det här med blinkers hos nybörjare. Särskilt gäller detta när dom börjar blinka t ex inne i en högerböj och dom själva kommer att komma ut på nästa raka i yttern. Jag känner mig aldrig säker på om dom då blinkar "höger" för att dom vill släppa förbi mig på högersidan eller om dom har för avsikt att "ta sig dit själva".

På Ringen så tycker jag att man har löst detta på ett förnuftigt sätt. Eftersom det inte handlar om tävling så ska långsammare fordon hålla till höger och släppa förbi på vänster, oavsätt "idealspåret", och precis som i vanlig trafik. Denna rutin sitter trots allt i ryggmärgen på "en vanlig bilförare".
Min erfarenhet är att nybörjare blir väldigt stressade, trots att hastigheten inte behöver vara särskilt stor, bara av det faktum att dom befinner sig på bana och nu har en bil bakom sig. Samma förare hade inte ens stakat sig i sin mobiltelefonkonversation på en vanlig landsväg i dubbla hastigheten utan dom hade bara lugnt "hållt ut" och kanske samtidigt passa på att byta kanal på radion.

_________________
Benny Waenerlund - Audi S3, MTM
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Lite blandat:

Miataklubben har alltid pass för de som annars kanske inte vågar sig ut på banan; på de passen gäller minimiavstånd och INGA omkörningar.
Jag körde själv ett sånt pass på Kinnekulle i somras (första besöket) för att få lite koll på banan innan jag körde fullt.

Att alltid släppa förbi på samma sida känns inte bra, även om det funkar på Ringen; på Knutstorp t ex är det ju rätt naturligt att hålla vänster i början av rakan för att släppa förbi snabbare bilar.

När jag inte blir omsläppt under varvet för att sen bli frånkörd på rakan så kör jag en sväng inom depån...

Helljus stressar... men om ALLA är införstådda med att det används för att kvittera (d v s att man nu kör om efter att fått klartecken i form av blinkers) så borde det vara OK.

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Jag vill gärna inflika att blinkers ALLTID visar vart DIN bil tar vägen inte vart du vill att någon annan ska köra.. såväl på gatan som räserbanan

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



I Alfaklubben har det varit ett stort problem med främst äldre farbröder som inte går åt sidan och låter snabbare bilar/förare köra om. Trots tillsägelser verkar det inte gå in i deras huvuden att de faktiskt sabbar för andra. Hur man ska hantera detta vet jag ej.

Jag ser indelning i grupper som central för att inte få alltför stora hastighetsskillnader och därmed omkörningar. I bl a Porsche- och Alfaklubben verkar detta fungera hyffsat. När jag kört med exempelvis Opelklubben så har det ibland varit skrämmande stor skillnad mellan olika ekipage.

Min uppmaning till de klubbar som inte använder sig av gruppindelning är att börja med det.

Ytterligare en fördel med gruppindelning är att man vet om när man ska ut på banan, istället för att använda det extremt värdelösa kösystem som många arrangörer nyttjar idag.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
bmwsson

Här sen Jan 2003
Inlägg: 1043



Citat:
Själv har jag lite svårt för det här med blinkers hos nybörjare. Särskilt gäller detta när dom börjar blinka t ex inne i en högerböj och dom själva kommer att komma ut på nästa raka i yttern. Jag känner mig aldrig säker på om dom då blinkar "höger" för att dom vill släppa förbi mig på högersidan eller om dom har för avsikt att "ta sig dit själva".

På Ringen så tycker jag att man har löst detta på ett förnuftigt sätt. Eftersom det inte handlar om tävling så ska långsammare fordon hålla till höger och släppa förbi på vänster, oavsätt "idealspåret", och precis som i vanlig trafik. Denna rutin sitter trots allt i ryggmärgen på "en vanlig bilförare".
Min erfarenhet är att nybörjare blir väldigt stressade, trots att hastigheten inte behöver vara särskilt stor, bara av det faktum att dom befinner sig på bana och nu har en bil bakom sig. Samma förare hade inte ens stakat sig i sin mobiltelefonkonversation på en vanlig landsväg i dubbla hastigheten utan dom hade bara lugnt "hållt ut" och kanske samtidigt passa på att byta kanal på radion.


Jag tror att det är svårare att tillämpa omkörning på vänstersidan endast på små knixiga banor. På anderstorp och gotland ring skulle det säkert funka.

_________________
bmw bmwsson
Citera
johann
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4121



Esa skrev:
Jag tror att det är svårare att tillämpa omkörning på vänstersidan endast på små knixiga banor. På anderstorp och gotland ring skulle det säkert funka.


De funkar inte på bra på Ringen heller i praktiken. thumbs down
Men tanken är god eller nåt.
Citera
joakim_adolfson
Vallentuna
Här sen Mar 2003
Inlägg: 472



Har en ytterliggare fundering om omkörning inför kurvor. Detta just pga att det finns alltid Schumachers ute på banan. Sist på Björkvik blev vi , ett antall bilar mer elller mindre rammande av en gubbe i en s60R under uppvärmningsvarven, mkt lustigt( han varnades men borde stängts av direkt). Under dagen var det mkt nära att smälla vilt och brett just för att olika förare trodde att man kan köra om hur som helt bara för att bilen är lite snabbare. Och mkt riktigt, när det återstod 5 minuter så lyckades 2 glada 964or klättra på varandra i vid samma inbromsning just pga missförstånd, schumacher och ehh abs'n kickade i så jag kunde inte bromsa.. Orkade inte lyssna på detta dravel och gick därifrån. Det jag vill säga med allt detta är tre saker.

1. Arrangören skall stänga av förare som ej följer reglarna, dvs pengarna är förbrukade. Detta pga av allas säkerhet. Alla förare måste bli informerade om detta muntligt och skriftligt.

2. Det skall vara totalt förbjudet att köra om vid inbromsningar, tex efter långa rakor. Detta pga att det just här som fartskillnaden är störst, bromsar kan gå sönder = livsfarligt. Föraren är fullt upptagen med att få ner bilen till en lämpligt hastighet inför nästa kurva( ganska många bromsar på sig) vilket kan leda till sidotorpederingar som inte är något bra.

3. Vill vi ha regler som försäkringsbolagen skall anta måste vi nog ha speciellt utbildad personal, någon typ av domare på varje möte som försäkringsbolagen litar på. Annars tror jag nog hela den ideen är ganska meningslöst.

Detta var en kort reflektion från mig och mina år av banmöten hittills..


_________________
Joakim Adolfson
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003
Inlägg: 2217


Trådstartare
joakim_adolfson skrev:


3. Vill vi ha regler som försäkringsbolagen skall anta måste vi nog ha speciellt utbildad personal, någon typ av domare på varje möte som försäkringsbolagen litar på. Annars tror jag nog hela den ideen är ganska meningslöst.

Detta var en kort reflektion från mig och mina år av banmöten hittills..



Kan vi inte ta en grupp och sätta ihop ettt utkast till "Reglemente för Banmöten" där alla dessa åsikter sätts på pränt.

Jag kan ta på mig att skriva ett "Skelett" dvs rubriker och struktur. Ett sådant reglemente borde t.ex. innehålla:

- definitioner och syfte

- banetik

- organisation, t.ex. gruppindelningar, enhetliga flaggsignaler

- undervisnings utformning (för 1:a gångare, följa john etc.)

- "licens" efter genomförd "förstagångs utbildning"

- Säkerhetsutrustning för förare

- Säkerhetsorganisation organisatör

- säkerhetsutrustning/utformning bilar

etc. etc.

om jag skriver ett sådant skelett hade det varit trevligt om vissa rävar här på rejsa, t.ex. Magnus, BTG, Anders hade fått varsitt kapitel att skriva ett utkast på. Sedan kan vi bolla detta på forumet och när vi är färdiga har vi ett underlag som man kan gå till både SBF, alla märkesklubbarna och försäkringsbolagen med.

Vem är på??? Så fort jag har en bunke frivilliga sätter jag upp en grundstruktur som vi kan bolla innan folk kan börja skriva på enskilda "kapitel"

_________________
Christian Merheim

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Låter som en bra idè!
Jag börjar lite försiktigt...

Definition o syfte
Förarutbildning som ska leda till att man blir en säkrare förare samt att man ska lära känna sin bil i extrema situationer.

Säkerhetsutrustning-
Hjälm o bälte.

Krav på bilen-
Godkänd av SBP.
Kontroll på plats- Tom bil, bra däck(mönster) fungerande bromsljus samt blinkers.

Banetik
Ingen tävling!!!
Frörbjudet att bromsa sig förbi.
Rena snygga omkörningar där banan till låter det (Följ instruktörers anvisningar).
Visa med blinkers att du har uppfattat att bakomvarande vill om. Blinka åt det håll du "lägger" bilen.
OSV

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Låter bra, har några förslag eller förtydligar:

Fredrik C skrev:
Låter som en bra idè!
Jag börjar lite försiktigt...

Definition o syfte
Förarutbildning som ska leda till att man blir en säkrare förare samt att man ska lära känna sin bil i extrema situationer.

edit: tror inte man skall säga extrema situationer..det är ändå försäkringsbolag :/
förslag: Lära känna sin bil och utveckla sin förarskicklighet under säkra former


Säkerhetsutrustning-
Hjälm o bälte.

edit: Brandsäkra kläder (handskar, kläder av bomull, heltäckande), ej mchjälm?


Krav på bilen-
Godkänd av SBP.
Kontroll på plats- Tom bil, bra däck(mönster) fungerande bromsljus samt blinkers.

edit:SBP godkända däck med acceptabelt mönster. Golf gti klubben tar bromsvätske prov,


Banetik
Ingen tävling!!!
Frörbjudet att bromsa sig förbi.
Rena snygga omkörningar där banan till låter det (Följ instruktörers anvisningar).
Visa med blinkers att du har uppfattat att bakomvarande vill om. Blinka åt det håll du "lägger" bilen.
OSV

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2382



Varför inte MC-hjälm? Hur definieras förresten en sådan?

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Magnus K
Linköping / Vikingstad
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3886



Dennis Kullman skrev:
Varför inte MC-hjälm? Hur definieras förresten en sådan?

Är inte helt 100 på vad Kunta menar men en MC-hjälm är väl generellt lite tyngre än en bilhjälm. På en MC sitter föraren inte fast, i bilen är det nästan bara nacken som fångar huvudet + hjälmens vikt?

OT eller inte... Det är frågan...

_________________
Magnus Karlsson, Scott Genius 750
The older I get, the faster I was...
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411



Jo ni är rätt ute. Vad man ser oftast är att folk har allt möjligt krafs på huvet ibland.
Jag satte frågetecken för det är inte många som har en sbf godkänd hjälm. Men det är precis så magnus skrev.

Man kanske skall spalta vad som skall besiktas på bilen innan dom släpps ut på banan?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8370



Att bilen har fräsch bromsvätska tycker jag känns viktigare än att hjälmen är SBF godkännd. Hjälmen får vi hoppas väldigt få får nytta av men bromarna är i gott skick har både föraren och "medtrafikanter" nytta av. Bara en reflektion....
Citera
pelle persson
Skåne
Här sen Dec 2002
Inlägg: 796



Dennis Kullman skrev:
Varför inte MC-hjälm? Hur definieras förresten en sådan?

Mc-hjälm=pisksnärtskada=ont resten av ditt liv.

Kanske inte så illa men om oturen är famme, så hjälper den tunga mc-hjälmen till rätt ordentligt. Tex en så simpel sak som ett kast vid konkörning kan orsaka att huvudet far iväg...Kanske det inte ä fel att annvända nack krage???

Sen finns det dom som kommer till träffar kvällen innan...och intar ett par öl eller ganska många...och ändå är dom ute på banan! I mitt tycke helt obegripligt!

Ang dom regler som har kommit fram, så tycker jag att dom har annvänds på dom flesta banträffar jag har varit på men tyvärr kanske inte följs allt för väl!

_________________
Pelle Persson
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003
Inlägg: 4208



Förutom mönster bör även det allmäna skicket på däcken bedömmas (leta efter bulor o dyl)

_________________
Brukshäcksarsenalen:
Citroën Xsara Picasso 1,8 -05
Opel Vectra 1,8 -09
Citera
Fredrik C
Malmköping
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5388



Satt o funderade lite på det där med klädsel. Vist kan det hända att en bil fattar eld men hur vanligt är det?
Heltäckande kan ju vara bra för att skydda sig mot glassplitter. O då bör man ju tänka på dom bör vara i bomul. Detta med klädsel o matrial i dessa kan ju vara svårt för arrangörerna att kolla. O overal verkar ju lite väl ambitiöst!? eller?

Tycker även att banträff är fel ord. Bör nog heta nått i stil med förarträning eller nått!?

_________________
Fredrik Cednert
PCS 7484
NS: 9 varv
NS BTG: 9.10.21

Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Pelle Persson skrev:
.....Kanske det inte ä fel att annvända nack krage???.....
Tycker gott det kan vara obligatoriskt med nackkrage om det ska vara ett "officiellt" regelverk. Ganska billiga och samtidigt nyttiga.

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Allmänt banåkaforum
Regler för omkörning på banmöten
<<   1, 2, 3   >>
5489 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande