| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hjulupphängning, Firebird -68
|
3936 besök totalt |
|
Hej ! Ny på forumet. Har en Pontiac Firebird -68 som jag byggde 4-link till för 17 år sedan. När jag byggde det så var det dragracing som gällde. Nu har jag tröttnat på att det är Uniballs med alla nackdelar det innebär. Jag vill ha en bil som jag kan köra på lite kurviga vägar i sörmland. Jag har precis breddat hjulhusen 70 mm på varje sida för att kunna få plats med lite bredare däck (335/35-17). Nu ritar jag på en ny hjulupphängning. Jag har valt 4-link igen men nu med parallella länkarmar. Tyvärr så finns det inte plats med lika långa stag eftersom jag vill ha kvar baksäte och andra bekvämligheter. Jag tänkte planka en befintlig hjulupphängning som DSE (Detroit Speed&Engineering) har tagit fram. Deras länkarmar har en led som gör att armen kan rörar sig radiellt, dom kallar det swivel-link och menar att detta reducerar "binding" som kan vara ett problem med 4-link. Någon som har en åsikt eller erfarenhet av detta ? Nu när jag skissar på hjuluphängningen letar jag efter lämpliga delar. Jag har bussningar till länkarmarna (Art Morrisson) men dom är gjorda i Polyurethan och är rädd för att det blir lite för stumt för 4-link. Någon som har något tips på ändar i gummi till länkarmarna? Jag har försökt att ta reda på vilken materialkvalitet man bör använda till länkarmar, EN 10305-2 (DIN 2393) ? Skall det inte sömlösa rör, EN 10305-1 (DIN 2391). Tänkte använda 30 x 3 mm. _________________ Magnus Löfgren |
||
|
Hallå!
Skall du svänga med bilen och bygga om så skall du nog titta på 3-link med watt-länk eller panhard stag i stället. Kolla in denna varianten www.lateral-dynamics.com Art Morrisson har även än variant med 3-link http://www.artmorrison.com/2006cat/3 Uniballs=stumt= Mikael _________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #110 |
||
|
Japp.
Nu får du nog bestämma dej! Antigen har man baksäte och kör på gata eller så kör man på bana utan baksäte Bort med skiten! Baksäten väger bara en massa kilon ändå DSE bakvagnen är ju erkännt bra i Usa. Är väl en utveckling på bakvagnen mark Stielow byggde till "The Mule". Man skall dock ta amerikanarna med en nypa salt! Allt är inte "bra" bara för att det är "snyggt svetsat". Jag tror 3-link är en bättre lösning men frågan är om man märker av skillnaden om man åker gata? Edit!! Läste ditt första inlägg ordentligt! Mikael _________________ Mikael Nordin -Lotus Europa bastard -Tiger B6 Gsxr 1000 (Super7) -68 Chevrolet Camaro RSR Svkg #110 |
||
|
Re:
Min mittre länk sitter i höjd med hjulaxeln och går in i kardantunneln. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
|
|
||
|
Hejsan Håller själv på och funderar ang 3 link upphängning till min gamla järnsläde . Men har inte hittat några bra trådar på hur man anpassar vinklarna på armarna i längsled. Men jag är inte ute efter dragracing vinklar på armarna utan vill få till en bra väghållning. Men kan man sedan få till bra startgrepp är det förstås ingen nackdel. Har också blivit avrådd att blanda uniballs och gummibussningar. Men har inte fått något vettigt svar på varför utan bara att det inte fungerar. Hade själv en tanke på att köra med gummibussningar i bakaxeln och uniballs i dom främre fästena. Anledningen är att få väck mekaniskt oljud med bussningarna
_________________ Sören Eriksson |
||
|
_________________ Johan Sjölinder |
||
|
Re:
Det finns inget som säger att du inta kan "blanda" gummi o uniballs, det som händer är bara att en ända flexar lite mer. Jag har själv fasta lagringar vid upprigtsens neder infästning och poluretan vid ramen samt uniballs i de övre A-armsinfästningarna. Lägg infästningarna parallellt längsledes, åtminsåne att starta med. Normalt sett så ger mjukare setting mer grepp, men i DR starter så är det rise som gäller och detta för att man använder lyft av massan i bilen för att öka nerpressningen av bakhjulen. Men då har man i stället mjuka höga däckssidor och överdrivet soft fjädring för banåka. Samma setting i linket kan ge våldsamma bahjulshopp med bandäck. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Hej igen tack för era snabba svar. Att de finns dom som har bättre koll bevisade du igen Johan hittade själv bara en av trådarna. Bra att även du Göran kunde ge svar på att det funkar med blandade infästningar. Flexet som blir kan ja leva med. Problemt som jag har fått på hjärnan är att ja vill ha lite hävarm på infästningarna i bakaxeln och då känns de som att ja kommer bli hängandes på fartguppen med dom främre nedre infästningarna. Längden på armarna blir ca 650mm hade tänkt mig ca 100mm längd på infästningarna i bakaxeln.Hoppas på att ha ca 550-600 nm i vrid. Att få till nedre fästena så att det blir högre i framkant hade varit att föredra. Det är lite ang vinklarna som blir av detta och ev nackdelarn som jag hade hoppats på att få fram. Är tacksam för svar och åsikter om en sådan kompromiss
_________________ Sören Eriksson |
||
|
Re:
Vridet blir ju ggr utväxlingen totalt över bakaxeln, så det kan bli 10 ggr motormomentet. Nu behöver du inte bli skrämd av detta, det är bara att dimensionera därefter. Problemet ligger mera åt att flexet i bussningarna får större inverkan på vridningen av bakaxeln med kortare hävarm på axelmonteringen. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re:
om nu inte greppet säger stopp innan dess. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3936 besök totalt |