Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Hållfastighets beräknande chassi komponenter - hur görs det? | 733 besök totalt |
Hur går det egentligen till/hur görs det när man beräknar hållfastighet på ex en länkarm om man tillverkar en ny sådan?
Att man typ kan sätta den mellan 2 fasta punkter och sen lägga tryck på den och se när den bryts/böjs är väl en variant antar jag, men gissar att det borde finnas bättre lösningar i form av program eller nått man lägger in olika parametrar i....Eller? _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||||||
Länkarm går beräkna med t ex eller knäckning. Det är några steg för att få fram lasterna bara. Finns en tråd som nog jag kan ha startat för drygt 10 år sen som är matnyttig.
När du sen vet minsta tvärsnitt arean för du lägga på för säkerhet. Dels för röret i sig sen även för svetsfogarna. Du skulle t ex kunna få fram att 30x1 är starkt nog, men en svets på ett så tunnväggigt rör kommer försvaga den. SFRO rekommenderar 30x3 av bl a den anledningen att det är lättare att svetsa bra utan att materialet försvagas och att det är starkt nog för de flesta tillämpningar. Jag räknade att 20x1.5 i övre och 25x2 i nedre borde ha varit fullt tillräckligt på min Kadett, då med högt antagen bromskraft och sen säkerhetspåslag på det. Men ska den via sfro behöver man påvisa att man dels tänkt rätt, räknat rätt och att man verkligen kan svetsa om man vill frångå 30x3 dimensionen. Därför körde jag på 30x3 i slutändan ändå _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Och alla attack björkar..... men det är ju mest rallybilar som träffar sånna... _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Men då är det okej om det blir lite lite krokigt _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Ja men blir det för krokigt.... så bågen blir utdömd blir det ju en himla massa _________________ Nisse Holmgren Umeå |
||||||||
Om man bortser från om materialet som används är runt/fyrkantigt/platt/kombo mellan olika.
Finns det någon form av mall/program eller nått som "simulerar" hållfastighet utifrån ex materialets hållfastighet per cm2 eller nått liknande? Eller är det typ realtids simulering med att lägga press på mitten mellan ände-ände för att se när det spricker/böjs är enda lösningen. Som även nämndes så skulle statiskt belastning också behöva finnas med så det håller även vid faktiskt brukande s.a.s. Skiljer förmodligen en hel del mellan belastning stillastående och vid kurvtagning i 100knyck i en kurva ex. _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||||||
Du nämner om länkarm - är en typisk normal triangellänk som sitter på många bilar nått som går att räkna på? *edit* Kan det här möjligen va tråden du nämner kort om? https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||||||
Vad jag vet så finns väl hållfasthetsberäkning som möjlighet i alla riktiga CAD-program? Kolla vad Fusion360 kan, det finns i gratisversion (jag har kört just den i flera år men aldrig hållfasthetsberäkningar) _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Precis som Magnus Thomé säger kan du göra det i typ alla moderna CAD-system, men jag vågar hävda att det inte kommer att säga dig någonting. Hur skall du veta vilka laster du skall simulera, i vilka axlar? Hur skall du tolka stressvektorerna sedan? Vad är godtagbart, vad är riskfyllt? _________________ Oscar W - återfinnes vanligtvis i ett mörkt kontor på Apex.se med skjutmått i högsta hugg. |
||||||||
I all välmening så om frågeställningarna är i denna nivå, att belastningarna sannolikt är olika i en kurva och vid stillastående, så kanske man borde låta bli att försöka konstruera och bygga egna bärarmar. Vill man likförbannat bygga och lära sig, så är det beundransvärt. Det finns otal gamla trådar att läsa, t.ex.: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php och fler via sök: https://rejsa.nu/search.php När man läst klart allihop, så kan man gå och köpa sig en bok typ denna: https://www.adlibris.com/se/bok/grun Sen ritar man sig en eller ett par friläggningar på inblandade komponenter och postar dem här, så ska man nog kunna komma in på rätt bollplan i alla fall. Så när man gjort det tar man sig ytterligare en funderare om inte de där relativt välbetalda ingenjörerna som konstruerat de bärarmar som kom på ens bil från fabrik kanske faktiskt gjort nåt mer än att bara fika hela tiden. _________________ Pontus Fyhr |
||||||||
Precis den ja. Den har tillräckligt med info för att kunna bygga ett Excel ark där du bara matar in t ex mått, reparation och får ut en minimi snitt area. Den får du då lägga på säkerhet på på något sätt _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Ingenjörerna gjorde säkerligen ett bra jobb redan från början. Oavsett dom fikade eller räknade flitigt på fabrikskonstruktionen. Och ja jag suger på vilka delar i chassits bärande delar som tar upp krafter och belastningar mest/minst under acceleration/bromsning/kurvtagning/stillastående/osv. Avancerad matematik är inte mitt främsta kunskapsområde heller tyvärr. Hade jag haft god insyn/kunskap i detta så hade förmodligen min frågeställning inte kommit på tal. Har läst en del tidigare som va över min kunskap, där av frågan här för att kanske hitta någon "enkel lösning i form av program eller liknande" för underlättande. Även läst igenom alla länkar du postade och det verkar mer komplext än jag trodde med div beräkningar, vad man måste ta hänsyn till osv och där av bla grund frågan om ev program eller liknande man kunde mata in olika siffror i för att få en iaf någorlunda grund till att "detta" kanske skulle funka utan att bli en renodlad ryskroulett. Original grejer är: Fult, Rostar, Väger bly, Ser tråkigt ut. Vad kan göras bättre än fabriksdel/typisk serieproducerad reservdel med customtillverkat, vart skulle en kostnad kanske landa, vad skulle fördelarna bli utifrån ex fult/rostar/bly tungt osv. När jag fått lite mer grepp kring det så skulle ev nästa bollplan bli hur ev tillverkning lämpligast gå till, vilka delar som blir enklast att göra nya, går det att tillverka så det ser ut som "snygg reservdel" osv. Men det är ett senare steg. Så det även är nämnt: Kräver inte att någon ska räkna ut och göra en fullständig ritning/en färdig ritning att ex bara stoppa in i CAD och fräsa ut medan jag tar en lugn kaffe och bläddrar i bilsport under tiden. Utan mer hur det går till, vad finns det för hjälpmedel för beräkningar, vilka beräkningar är viktiga osv för att utifrån det sen även se över vad man själv kan knåpa ihop och vad som behövs utifrån. *Edit* Uppskattar även tips på företag/person som ev kan bistå med beräknings bitar om ex program att mata in siffror i inte är möjligt/tillgängligt för vanliga dödliga. _________________ Tommy Blis Buss eller Bus, eller kanske lite mix av Gott och Blandat P.S: Gammalt nick som inte har någon förankring i nutidens vagnar. |
||||||||
SFRO rekommenderar som sagt 30x3 som material. Vill man frångå det behöver man verkligen sätta sig in i det. Det räcker inte riktigt att kunna använda formerna om man inte vet vad resultatet säger tyvärr :/
Om vi börjar i denna ände istället. Vad är det för bil? Vad vill du uppnå med andra länkarmar? (Bara komma ifrån rost och vikt eller utökade justermöjligheter, bredare spårvidd, möjlighet till större styrutslag?) Hur ser original armarna ut? Det finns ju ganska många olika typer av lösningar man kan göra. Mycke beroende på hur originallösningen ser ut och om man kan tänka sig ledsagare istället för bussningar samt vilken kunskaps nivå man har gällande svetsning. Bara för att man kan räkna fram något behöver det inte betyda att man kan göra det praktiskt, och vice versa _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||||||||
Man kan tyvärr säga att det som tipsats om ÄR de "lätta" sätten att mata in siffror och få ut resultat på detta. Dvs det som tipsas om är förenklade modeller där man "enkelt" kan mata in siffror. Utan de här tipsens förenklingar av verkligheten är det värre. Åt andra hållet, förenkla ännu mera, resulterar i att allt måste göras extra starkt och extra tungt för då konstruerar man istället med större marginaler eftersom man egentligen inte längre vet så bra vilka belastningar delen klarar och ska klara, man får massivt överdimensionera mot sina gissningar så att säga. _________________ Magnus Thomé |
||||||||
Skruva banåkabil Hållfastighets beräknande chassi komponenter - hur görs det? | 733 besök totalt |