Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2181 totalt) |
Förlänga rattnav på nyare bil?
Såg en kommentar om förlängt rattnav i tråden om en moddad Civic Type-R. Jag skulle väldigt gärna flytta ratten närmare mig! Men med airbags osv... kan man få det gjort ändå? _________________ ![]() |
||||
Re: Förlänga rattnav på nyare bil?
Hmm, hur lång är du? Airbagen i din bil (och de flesta andras) är designad för att passa en 50 percentils Hybrid 3 krockdocka. Dvs en genomsnittlig man på 175 cm och 80kg. Krockprestanda är optimerat med styrkolumnen i mitt/mitt läge om den är justerbar. Generellt, kan man säga att längre personer sitter längre från ratten pga långa armar och korta närmare ratten. Sitter man för nära ratten kan man få airbagen i nyllet ![]() ![]() Är du lång ska det inte vara några problem att flytta ratten en bit närmare. _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Har samma problem med min E46. Ratten är för långt bort för att det ska
kännas optimalt. Vad jag vet så finns det ingen "orginal spacer" utan man plockar bort allt onödigt och sätter dit en riktig ratt. Den kan man få var man vill. Ratten är nog lättare än att flytta pedalerna. Men Magnus, först borde du byta stol. imo. _________________ ![]() Jan Nagy |
||||
Är böjd att hålla med. Det är illa nog att hålla sig kvar som passagerare när det ska envisas att ha Chesterfieldöverdrad på stolarna... ![]() ![]() |
||||
Hade problem med att jag for runt förr på de hala sätena men med "lås-rullbältet-tricket" plus att jag numera ganska automatiskt trycker mig bak med vänster ben så funkar det faktiskt riktigt bra!
MEN, jag skulle behöva komma längre ner så inte backspegeln skymmer sikten (och hjälmen inte ligger dikt an mot taket trots att jag hukar...) och med en "riktig" stol skulle jag känna bättre vad bilen gjorde... Men som sagt, originalratt + spacer är inte realistiskt alltså? En lite mindre mockaklädd ratt skulle ju iof vara trevligt ![]() _________________ ![]() |
||||
Re: Förlänga rattnav på nyare bil?
He, he ![]() ![]() om du väljer att byta ratt bör man tänka på att bältena är ampassade för att användas med airbag. Mao bör man byta bälten, lämpligen till 6-punkt ![]() ![]() ....och har man sexpunksbälten bör man ha bur eller båge...och för att prestandan inte ska försämmras med den extra vikten bör man lätta bilen ....eventuellt trimma oxå för att vara på den säkra sidan......hmmm detta börjar spåra ur.... ![]() _________________ //Mattias Gripenland |
||||
Det här luktar som en affärside som bara ligger och väntar på att bli exploaterad. Alltså spacers för rattnav till nyare bilar som fungerar med originalratt inklusive airbag och knappar för radio och sånt.
Någon driftig? JohanR _________________ Johan Rådlund |
||||
Tyvärr kommer juh den där tråkigheten med helbilsgodkännande in i bilden då. Att man ser genom fingrarna när det gäller lite större fälgar och sånt är nog en sak. Men om man börjar pillra med airbags och sånt så blir nog inte storebror så glad... Är det nån som vet vad som kan hända om man bli "påkommen" med att ha ändrat nåt? Är det bara SBP som ger ett ![]() _________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
Det beror på hur ratten är uppbuggd.
När Volvo kom med sina godkännda sportrattat....1973....den med stort, fyrkantigt centrum.....så ville vi alla ha en sådan. Där var problemet omvänt......navet var för långt till 142an. men det var bara att plocka isär och kapa och svetsa. om det finns svetsbart matrial inuti din ratt....så ska det gå....men om rattem är en sådan som är ingjuten o plast...då är det värre. Sedan kan det bli problem med kabeln till kudden......men det finns det väl folk som vet hur man skarvar. När det gäller rullbälten....(det går inte att låsa bältena i en amrikansk bil)....så löste jag det med ett extre midjebälte, som var skruvat i stolsunderedet på Fidebirden. det funkade kanon......bara man inte glömmer att knäppa upp det när man ska kliva ur... ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
På vår shoppingClio sitter ratten flera mil för långt fram. (På fullt allvar, den genomsnittlige grodätaren måste ha 30cm längre armar än vad jag har!)
Nödlösningen är att vinkla fram ryggstödet tillräckligt. Det får konsekvensen att hjälmen och nackskyddet inte kommer överens. Tydligen är det en del Clioåkare som monterar en airbaglös eftermarknadsratt och lurar SRS-systemet med ett motstånd. Tror emellertid inte att hustrun skulle uppskatta att jag plockar bort airbagen. Vore intressant med en lösning på problemet. Förr i tiden, innan airbagarna, spaceade jag alltid tillbaka ratten en smula. Faktisk ofta även kopplingspedalen som brukar ha en tendens att sitta för långt bort. |
||||
sbp bryr sig inte om du tar bor airbagen. jag var med vid en regbesiktning av en importerad (fd)krockad peugeot, där båda airbagarna var utlösta och bortplockade. på besiktningen så sa vi till att dom var borta och lampan lyser och frågade samtidigt om vi måste sätta i nya. det behövdes inte bara vi tog bort märken och dekaler som sa att bilen var utrustad med dessa. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||
Du spänner bältet runt dig när du sitter som du ska i stolen, sen rycker du till snabbt men lätt i bältet så låser det sig och trycker dig tillbaka i stolen. |
||||
Jag har exakt samma problem!!! Konstigt nog så är jag nästan 20cm kortare än dig... |
||||
Jag skjuter tillbaka stolen ett hack innan jag spänner bältet, så när bältet är låst kan jag skjuta fram stolen och tryckas fast i stolen. _________________ driver - Thomas Thuresson Porsche 964 C2 -90 |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2 besök senaste veckan (2181 totalt) |