Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Förlänga rattnav på nyare bil?
2 besök senaste veckan (2181 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Förlänga rattnav på nyare bil?

Såg en kommentar om förlängt rattnav i tråden om en moddad Civic Type-R.

Jag skulle väldigt gärna flytta ratten närmare mig! Men med airbags osv... kan man få det gjort ändå?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Re: Förlänga rattnav på nyare bil?

Magnus Thomé skrev:
Men med airbags osv... ?


Hmm, hur lång är du?

Airbagen i din bil (och de flesta andras) är designad för att passa en 50 percentils Hybrid 3 krockdocka. Dvs en genomsnittlig man på 175 cm och 80kg. Krockprestanda är optimerat med styrkolumnen i mitt/mitt läge om den är justerbar.

Generellt, kan man säga att längre personer sitter längre från ratten pga långa armar och korta närmare ratten.
Sitter man för nära ratten kan man få airbagen i nyllet och det kan vara riktigt farligt. Det vill man definitivt undvika

Är du lång ska det inte vara några problem att flytta ratten en bit närmare.

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Har samma problem med min E46. Ratten är för långt bort för att det ska
kännas optimalt. Vad jag vet så finns det ingen "orginal spacer" utan man
plockar bort allt onödigt och sätter dit en riktig ratt. Den kan man få var
man vill. Ratten är nog lättare än att flytta pedalerna. Men Magnus, först
borde du byta stol. imo.

_________________


Jan Nagy
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Jan Nagy skrev:
Men Magnus, först borde du byta stol. imo.


Är böjd att hålla med. Det är illa nog att hålla sig kvar som passagerare när det ska envisas att ha Chesterfieldöverdrad på stolarna...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Re: Förlänga rattnav på nyare bil?

Mattias Gripenland skrev:
Hmm, hur lång är du?

1,96

_________________
Magnus Thomé
Citera
Janne N
Stockholm/Tyresö
Här sen Dec 2002
Inlägg: 719



Du får provåka min bil i veckan Magnus. Med stol o allt. Lovade det vid
superstagekörningen när du visade spårval. thumbs up thumbs up
Efter det gick det jättefort

_________________


Jan Nagy
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42371

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Hade problem med att jag for runt förr på de hala sätena men med "lås-rullbältet-tricket" plus att jag numera ganska automatiskt trycker mig bak med vänster ben så funkar det faktiskt riktigt bra!

MEN, jag skulle behöva komma längre ner så inte backspegeln skymmer sikten (och hjälmen inte ligger dikt an mot taket trots att jag hukar...) och med en "riktig" stol skulle jag känna bättre vad bilen gjorde...

Men som sagt, originalratt + spacer är inte realistiskt alltså? En lite mindre mockaklädd ratt skulle ju iof vara trevligt

_________________
Magnus Thomé
Citera
Gripenland
Göteborgs skärgård (Hisingen)
Här sen Mar 2003
Inlägg: 558



Re: Förlänga rattnav på nyare bil?

Magnus Thomé skrev:

1,96


He, he Då har du marginal till airbagen med andra ord

om du väljer att byta ratt bör man tänka på att bältena är ampassade för att användas med airbag. Mao bör man byta bälten, lämpligen till 6-punkt

....och har man sexpunksbälten bör man ha bur eller båge...och för att prestandan inte ska försämmras med den extra vikten bör man lätta bilen ....eventuellt trimma oxå för att vara på den säkra sidan......hmmm detta börjar spåra ur....

_________________
//Mattias Gripenland
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1956



Det här luktar som en affärside som bara ligger och väntar på att bli exploaterad. Alltså spacers för rattnav till nyare bilar som fungerar med originalratt inklusive airbag och knappar för radio och sånt.

Någon driftig?

JohanR

_________________
Johan Rådlund
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8367



JohanR skrev:
Det här luktar som en affärside som bara ligger och väntar på att bli exploaterad. Alltså spacers för rattnav till nyare bilar som fungerar med originalratt inklusive airbag och knappar för radio och sånt.

Någon driftig?

JohanR


Tyvärr kommer juh den där tråkigheten med helbilsgodkännande in
i bilden då. Att man ser genom fingrarna när det gäller lite större
fälgar och sånt är nog en sak. Men om man börjar pillra med airbags
och sånt så blir nog inte storebror så glad...

Är det nån som vet vad som kan hända om man bli "påkommen" med
att ha ändrat nåt? Är det bara SBP som ger ett eller kan man råka värre ut ?
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14550



Det beror på hur ratten är uppbuggd.
När Volvo kom med sina godkännda sportrattat....1973....den med stort, fyrkantigt centrum.....så ville vi alla ha en sådan.
Där var problemet omvänt......navet var för långt till 142an. men det var bara att plocka isär och kapa och svetsa.

om det finns svetsbart matrial inuti din ratt....så ska det gå....men om rattem är en sådan som är ingjuten o plast...då är det värre.

Sedan kan det bli problem med kabeln till kudden......men det finns det väl folk som vet hur man skarvar.

När det gäller rullbälten....(det går inte att låsa bältena i en amrikansk bil)....så löste jag det med ett extre midjebälte, som var skruvat i stolsunderedet på Fidebirden. det funkade kanon......bara man inte glömmer att knäppa upp det när man ska kliva ur...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13350

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

På vår shoppingClio sitter ratten flera mil för långt fram. (På fullt allvar, den genomsnittlige grodätaren måste ha 30cm längre armar än vad jag har!)
Nödlösningen är att vinkla fram ryggstödet tillräckligt. Det får konsekvensen att hjälmen och nackskyddet inte kommer överens.
Tydligen är det en del Clioåkare som monterar en airbaglös eftermarknadsratt och lurar SRS-systemet med ett motstånd. Tror emellertid inte att hustrun skulle uppskatta att jag plockar bort airbagen. Vore intressant med en lösning på problemet.

Förr i tiden, innan airbagarna, spaceade jag alltid tillbaka ratten en smula. Faktisk ofta även kopplingspedalen som brukar ha en tendens att sitta för långt bort.

_________________

Rice and shine
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9885

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Mats Karlsson skrev:
JohanR skrev:
Det här luktar som en affärside som bara ligger och väntar på att bli exploaterad. Alltså spacers för rattnav till nyare bilar som fungerar med originalratt inklusive airbag och knappar för radio och sånt.

Någon driftig?

JohanR


Tyvärr kommer juh den där tråkigheten med helbilsgodkännande in
i bilden då. Att man ser genom fingrarna när det gäller lite större
fälgar och sånt är nog en sak. Men om man börjar pillra med airbags
och sånt så blir nog inte storebror så glad...

Är det nån som vet vad som kan hända om man bli "påkommen" med
att ha ändrat nåt? Är det bara SBP som ger ett eller kan man råka värre ut ?


sbp bryr sig inte om du tar bor airbagen.

jag var med vid en regbesiktning av en importerad (fd)krockad peugeot, där båda airbagarna var utlösta och bortplockade.
på besiktningen så sa vi till att dom var borta och lampan lyser och frågade samtidigt om vi måste sätta i nya. det behövdes inte bara vi tog bort märken och dekaler som sa att bilen var utrustad med dessa.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Barbapappa
Mölndal
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1837



Magnus: "låsa rullbältes-tricket" Hur funkar det Har lite problem med att sitta kvar på min fåtölj...

_________________
Peter Karlsson
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Barbapappa skrev:
Magnus: "låsa rullbältes-tricket" Hur funkar det Har lite problem med att sitta kvar på min fåtölj...


Du spänner bältet runt dig när du sitter som du ska i stolen, sen rycker du till snabbt men lätt i bältet så låser det sig och trycker dig tillbaka i stolen.
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615



Magnus Thomé skrev:
Hade problem med att jag for runt förr på de hala sätena men med "lås-rullbältet-tricket" plus att jag numera ganska automatiskt trycker mig bak med vänster ben så funkar det faktiskt riktigt bra!

MEN, jag skulle behöva komma längre ner så inte backspegeln skymmer sikten (och hjälmen inte ligger dikt an mot taket trots att jag hukar...) och med en "riktig" stol skulle jag känna bättre vad bilen gjorde...

Men som sagt, originalratt + spacer är inte realistiskt alltså? En lite mindre mockaklädd ratt skulle ju iof vara trevligt


Jag har exakt samma problem!!!
Konstigt nog så är jag nästan 20cm kortare än dig...
Citera
ThomasT
Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4769



Andrew Petrykowski skrev:
Barbapappa skrev:
Magnus: "låsa rullbältes-tricket" Hur funkar det Har lite problem med att sitta kvar på min fåtölj...


Du spänner bältet runt dig när du sitter som du ska i stolen, sen rycker du till snabbt men lätt i bältet så låser det sig och trycker dig tillbaka i stolen.


Jag skjuter tillbaka stolen ett hack innan jag spänner bältet, så när bältet är låst kan jag skjuta fram stolen och tryckas fast i stolen.

_________________
driver - Thomas Thuresson
Porsche 964 C2 -90
Citera
Frazze
Kristianstad
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1454



På min gamla E28 är ratten ställbar i längsled

_________________
/// Mvh Ferenc Papp
Citera
Allmänt banåkaforum
Förlänga rattnav på nyare bil?
2 besök senaste veckan (2181 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande