| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Gjorde bort mig med justering. Hjälp.
|
2833 besök totalt |
|
Gjorde bort mig med justering. Hjälp.
Skulle hjälpa grannen med att justera framvagnen på hans Smart Roadster. Han har bytt fjädrar och monterat nya fälgar med annan offset. Enligt Brabus/Bilstein ska man när man gjort den operationen ändra toe och caster. Det ska efter justering vara 2.2mm toe in per sida och caster ska ökas genom att flytta fram bärarmen 12mm med ett distanskit med bussningar. Klantig som jag var så lossade jag bägge bäramsskruvarna vid bussningarna (excentriska och flytande - de som man kan justera camber och caster med) när bilen stod på marken. Efter det kan jag inte justera tillbaka tillräckligt mycket, så när jag kollar mot nomogrammet (toe/caster/KPI) i Brabusmanualen hamnar jag hur jag än gör utanför tabellen. Kunkelvärdet blir alldeles för högt. Dessutom rekommenderar de 2 grader trustvinkel för att kompensera för förarens vikt eftersom bilen är så lätt och man oftast ju kör solo. Verkar konstigt tycker jag. Någon som har idéer om hur jag kommer tillbaka till originalinställning? De varnar specifikt i manualen för att gå över gränsen för kunkelvärdet.
|
||||
|
Med så stor Thrust Angle; 'förstår jag att de vill hålla ner Kunkelvärdet (jag har tyvärr glömt hur man konverterar mellan de två'
).
_________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
|
Kunkelvärdet kan vara felräknat, men rätt värde kan du faktiskt få fram i ett Smith-diagram (som du antagligen har ett med tanke på ditt jobb) om du går in med caster som signal och SAI som last. Lycka till!
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Hade jag haft tid så hade jag hjälpt till med ett Smith-diagram. Återkommer lite senare.
Jag tror att du måste räkna på en jacobimatris för att få fram nya sadelpunkter. Vad tror ni om det här angreppssättet för att komma till rätta med Kunkelvärdet?
_________________ Jörgen Eriksson |
||||
|
Tack för inputs. Jörgen, jag har diagrammet, Smiths tredje tror jag att det är, men är alldeles för skitig om händerna nu för att bläddra i hela packen med defaultmatriser. Tangentbordet blir tillräckligt svart, vill inte skita ner bladen.
Jonas Jarlmark eller Göran Malmberg har min gamla "competetion-setup" pärm där allt finns förenklat. Trist att syftnings-stickan är försvunnen bara, den skulle funka på Smarten eftersom den har så djupa fälgar bak. På Smurfen och Clion gick det inte. Det kan vara så enkelt att kränghämmaren spänner i sina infästningar, jag ska ta bort länkarna och gunga lite på bilen och mäta om. |
||||
|
Jag har hjulen på plattor som vilar/rullar på rör på bägge sidor fram, så det är OK.
Hur blir det förresten när trustvinkeln inte är noll, då måste man ju föra en in kompensationskonstant kom jag på eftersom de förenklade diagrammen inte klarar asymmetri mellan axlarna, när de inte är parallella, eller. Märks att man inte gör detta varje dag...
|
||||
|
Re: Gjorde bort mig med justering. Hjälp.
Eftersom ingen annan verkar våga säga det (för att herr Falk är moderator kanske och ni är rädda för att bli bannande?) så säger väl jag det rent ut.... KLANTSKALLE !
_________________ // Mats Karlsson http://www.matsgarage.com Biltråd 1: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=85101 Biltråd 2: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=115095 |
||||
|
Du måste söka på "Thrustangel" för att hitta rätt vinkel mot balansplanet, om du justerar framvagnen ute på gatan så måste du höjdkompensera för solvinkeln nu när det är sommartid.
Lycka till, ska ut till stallet med Camilla ikväll annars hade jag gärna kommit över och stjälpt till en aning
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||
|
Vad var det för lufttryck när dessa klantiga inställningsförsök påbörjades och vad var det när de avslutades?
om ni missade att mäta upp sådana elementa kan ni ju alltid ringa flygledartornet på Bromma och fråga dem, räkna av vad lufttrycket är på deras höjd gentemot marken, ta med i beräkning den så kallade Fergusonfaktorn om påverkan på lufttrycket till följd av jordens rotation kompenserat av Mefistofeles lag om solens inklination. Jag skulle gissa att värdet du söker är: 2 Ärligt talat...herregud....
_________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||
|
Re:
Nu är det som följer "ESSB 011620Z 17007KT CAVOK 08/03 Q1006 RWY 12 WET 11-25 PCT FC 0.60=" QNH 1006 HPa Luftrycket på flygplatsen omräknat till havets medelnivå. För aktuellt värde på Bromma http://www.lfv.se/MetInfOHTML.asp?Te Just idetta fallet tror jag dock inte att det hjälper
_________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||||
|
Re: Gjorde bort mig med justering. Hjälp.
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
|
Nu har vi hållit på och skruvat hela kvällen och lyckades till slut få till det.
Helt fantastiskt att det ändå löste sig så enkelt. Vi gjorde en ny mätsticka och syftade efter smith-diagrammet och och vred excentrarna till dess kunkel och trust värdena i jacobimatrisen sammanföll med indexet. Och vips, precis en minut efter midnatt föll allt på plats. Med nya fälgarna, justerad camber och toe linjerar vi precis mitt i tabellen med trustvinkeln 2 grader offset. Ratten står precis rak när man ger plattan i mattan med en stadig chaufför i bakom spakarna. Vi har ca 2 pi radianer i DIN-värde vilket får vara helt nöjda med. Jag tror att doktorerna på Bilstein och Brabus ändå vet ganska bra vad dom pysslar med.
|
||||
|
Fira! Ni har gjort er väl förtjänta av lite sött på tanden.
Varför inte lite kunkelbärskräm?
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Gjorde bort mig med justering. Hjälp.
|
2833 besök totalt |
