Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Gjorde bort mig med justering. Hjälp.
2833 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Gjorde bort mig med justering. Hjälp.

Skulle hjälpa grannen med att justera framvagnen på hans Smart Roadster. Han har bytt fjädrar och monterat nya fälgar med annan offset. Enligt Brabus/Bilstein ska man när man gjort den operationen ändra toe och caster. Det ska efter justering vara 2.2mm toe in per sida och caster ska ökas genom att flytta fram bärarmen 12mm med ett distanskit med bussningar.
Klantig som jag var så lossade jag bägge bäramsskruvarna vid bussningarna (excentriska och flytande - de som man kan justera camber och caster med) när bilen stod på marken. Efter det kan jag inte justera tillbaka tillräckligt mycket, så när jag kollar mot nomogrammet (toe/caster/KPI) i Brabusmanualen hamnar jag hur jag än gör utanför tabellen. Kunkelvärdet blir alldeles för högt. Dessutom rekommenderar de 2 grader trustvinkel för att kompensera för förarens vikt eftersom bilen är så lätt och man oftast ju kör solo. Verkar konstigt tycker jag.

Någon som har idéer om hur jag kommer tillbaka till originalinställning? De varnar specifikt i manualen för att gå över gränsen för kunkelvärdet.


_________________

Rice and shine
Citera
ice
Tokholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 3868



Med så stor Thrust Angle; 'förstår jag att de vill hålla ner Kunkelvärdet (jag har tyvärr glömt hur man konverterar mellan de två' ).

_________________
"Full fart; spar tid."
/Igino Cazzola

Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt.
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Kunkelvärdet kan vara felräknat, men rätt värde kan du faktiskt få fram i ett Smith-diagram (som du antagligen har ett med tanke på ditt jobb) om du går in med caster som signal och SAI som last. Lycka till! thumbs up

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Hade jag haft tid så hade jag hjälpt till med ett Smith-diagram. Återkommer lite senare.

Jag tror att du måste räkna på en jacobimatris för att få fram nya sadelpunkter.

Vad tror ni om det här angreppssättet för att komma till rätta med Kunkelvärdet?


_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Tack för inputs. Jörgen, jag har diagrammet, Smiths tredje tror jag att det är, men är alldeles för skitig om händerna nu för att bläddra i hela packen med defaultmatriser. Tangentbordet blir tillräckligt svart, vill inte skita ner bladen.
Jonas Jarlmark eller Göran Malmberg har min gamla "competetion-setup" pärm där allt finns förenklat. Trist att syftnings-stickan är försvunnen bara, den skulle funka på Smarten eftersom den har så djupa fälgar bak. På Smurfen och Clion gick det inte.

Det kan vara så enkelt att kränghämmaren spänner i sina infästningar, jag ska ta bort länkarna och gunga lite på bilen och mäta om.

_________________

Rice and shine
Citera
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1293



Re:

Lars Falk skrev:
...kränghämmaren spänner i sina infästningar, jag ska ta bort länkarna och gunga lite på bilen och mäta om.
Du har väl oljat masoniten under hjulen? Annars lär det inte hjälpa

_________________
Johan Lekås
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Jag har hjulen på plattor som vilar/rullar på rör på bägge sidor fram, så det är OK.

Hur blir det förresten när trustvinkeln inte är noll, då måste man ju föra en in kompensationskonstant kom jag på eftersom de förenklade diagrammen inte klarar asymmetri mellan axlarna, när de inte är parallella, eller.

Märks att man inte gör detta varje dag...

_________________

Rice and shine
Citera
Mats Karlsson
Vargön
Här sen Feb 2003
Inlägg: 8380



Re: Gjorde bort mig med justering. Hjälp.

Lars Falk skrev:
Skulle hjälpa grannen med att justera framvagnen på hans Smart Roadster. Han har bytt fjädrar och monterat nya fälgar med annan offset. Enligt Brabus/Bilstein ska man när man gjort den operationen ändra toe och caster. Det ska efter justering vara 2.2mm toe in per sida och caster ska ökas genom att flytta fram bärarmen 12mm med ett distanskit med bussningar.
Klantig som jag var så lossade jag bägge bäramsskruvarna vid bussningarna (excentriska och flytande - de som man kan justera camber och caster med) när bilen stod på marken. Efter det kan jag inte justera tillbaka tillräckligt mycket, så när jag kollar mot nomogrammet (toe/caster/KPI) i Brabusmanualen hamnar jag hur jag än gör utanför tabellen. Kunkelvärdet blir alldeles för högt. Dessutom rekommenderar de 2 grader trustvinkel för att kompensera för förarens vikt eftersom bilen är så lätt och man oftast ju kör solo. Verkar konstigt tycker jag.

Någon som har idéer om hur jag kommer tillbaka till originalinställning? De varnar specifikt i manualen för att gå över gränsen för kunkelvärdet.



Eftersom ingen annan verkar våga säga det (för att herr Falk är moderator kanske och ni är rädda för att bli bannande?) så säger väl jag det rent ut....

KLANTSKALLE !

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Till Lasses försvar kan jag säga att just det där är en känslig inställning. En polare påpekade att det finns
bussningar/excentrar med lite större justermån. Kan lösningen vara så enkel?

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11807

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Du måste söka på "Thrustangel" för att hitta rätt vinkel mot balansplanet, om du justerar framvagnen ute på gatan så måste du höjdkompensera för solvinkeln nu när det är sommartid.

Lycka till, ska ut till stallet med Camilla ikväll annars hade jag gärna kommit över och stjälpt till en aning

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Vad var det för lufttryck när dessa klantiga inställningsförsök påbörjades och vad var det när de avslutades?
om ni missade att mäta upp sådana elementa kan ni ju alltid ringa flygledartornet på Bromma och fråga dem, räkna av vad lufttrycket är på deras höjd gentemot marken, ta med i beräkning den så kallade Fergusonfaktorn om påverkan på lufttrycket till följd av jordens rotation kompenserat av Mefistofeles lag om solens inklination.

Jag skulle gissa att värdet du söker är: 2

Ärligt talat...herregud....

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8367

Hjälpmoderator

Ja, Lasse är en plantra när han vet hjälp finns tvär över kullen.
Mao dumstrut på.

Lasse när skall jag komma?

_________________
Johan Sjölinder
Citera
cat7even
Uppsala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 2393



Har diagram på kunkelvärden hemma som funkar på smart men jag inte scanna.
Antar att dessa värden behövs idag den 1:a?

_________________
Johan Lundberg
*BBDB*
Ex Marcos 2T
EX Marcos 1600 GT
Nu Lotus Elise S1 KR1
Citera
Spelwilly
Halland
Här sen Feb 2008
Inlägg: 1228



Re:

BTG skrev:
Vad var det för lufttryck när dessa klantiga inställningsförsök påbörjades och vad var det när de avslutades?
om ni missade att mäta upp sådana elementa kan ni ju alltid ringa flygledartornet på Bromma och fråga dem, räkna av vad lufttrycket är på deras höjd gentemot marken, ta med i beräkning den så kallade Fergusonfaktorn om påverkan på lufttrycket till följd av jordens rotation kompenserat av Mefistofeles lag om solens inklination.

Jag skulle gissa att värdet du söker är: 2

Ärligt talat...herregud....


Nu är det som följer "ESSB 011620Z 17007KT CAVOK 08/03 Q1006 RWY 12 WET 11-25 PCT FC 0.60="

QNH 1006 HPa Luftrycket på flygplatsen omräknat till havets medelnivå.

För aktuellt värde på Bromma
http://www.lfv.se/MetInfOHTML.asp?TextFile=metar.sweden.list.htm&S . . . .

Just idetta fallet tror jag dock inte att det hjälper

_________________
Willy Speljak
Corvette C4
Husbil
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8465



Re:

Spelwilly skrev:
Just idetta fallet tror jag dock inte att det hjälper


Nej, så kan det nog vara...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Re: Gjorde bort mig med justering. Hjälp.

Mats Karlsson skrev:
Lars Falk skrev:
Skulle hjälpa grannen med att justera framvagnen på hans Smart Roadster. Han har bytt fjädrar och monterat nya fälgar med annan offset. Enligt Brabus/Bilstein ska man när man gjort den operationen ändra toe och caster. Det ska efter justering vara 2.2mm toe in per sida och caster ska ökas genom att flytta fram bärarmen 12mm med ett distanskit med bussningar.
Klantig som jag var så lossade jag bägge bäramsskruvarna vid bussningarna (excentriska och flytande - de som man kan justera camber och caster med) när bilen stod på marken. Efter det kan jag inte justera tillbaka tillräckligt mycket, så när jag kollar mot nomogrammet (toe/caster/KPI) i Brabusmanualen hamnar jag hur jag än gör utanför tabellen. Kunkelvärdet blir alldeles för högt. Dessutom rekommenderar de 2 grader trustvinkel för att kompensera för förarens vikt eftersom bilen är så lätt och man oftast ju kör solo. Verkar konstigt tycker jag.

Någon som har idéer om hur jag kommer tillbaka till originalinställning? De varnar specifikt i manualen för att gå över gränsen för kunkelvärdet.



Eftersom ingen annan verkar våga säga det (för att herr Falk är moderator kanske och ni är rädda för att bli bannande?) så säger väl jag det rent ut....

KLANTSKALLE !

+1

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 13372

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator
Trådstartare
Nu har vi hållit på och skruvat hela kvällen och lyckades till slut få till det. thumbs up

Helt fantastiskt att det ändå löste sig så enkelt. Vi gjorde en ny mätsticka och syftade efter smith-diagrammet och och vred excentrarna till dess kunkel och trust värdena i jacobimatrisen sammanföll med indexet. Och vips, precis en minut efter midnatt föll allt på plats. Med nya fälgarna, justerad camber och toe linjerar vi precis mitt i tabellen med trustvinkeln 2 grader offset. Ratten står precis rak när man ger plattan i mattan med en stadig chaufför i bakom spakarna. Vi har ca 2 pi radianer i DIN-värde vilket får vara helt nöjda med.
Jag tror att doktorerna på Bilstein och Brabus ändå vet ganska bra vad dom pysslar med.


_________________

Rice and shine
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19120



Troligen hade ni flax så daggpunkten råkade sammanfalla med när ni plockade isär. Gött med flax ibland! thumbs up

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003
Inlägg: 7292



Fira! Ni har gjort er väl förtjänta av lite sött på tanden.

Varför inte lite kunkelbärskräm?

_________________
Per Hansson
https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19314



Re:

Pär Hansson skrev:
Fira! Ni har gjort er väl förtjänta av lite sött på tanden.

Varför inte lite kunkelbärskräm?

Ånkel Kunkel!

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 42374

Forumägare
Forumägare

Tvungen att lyfta denna gamla fråga trots att vi kommit drygt sju veckor längre in på säsongen, har det kommit några nya rön?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Skruva banåkabil
Gjorde bort mig med justering. Hjälp.
2833 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande